Pages

Friday, January 22, 2010

Apa saya buat di waktu lapang

Sebagai seorang pendidik yang hampir
20 tahun berhadapan dengan
karenah kanak-kanak
saya agak terlalu sibuk
dengan tugas-tugas rutin sehari-harian.

Ditambah dengan tugas 'supermother'
menguruskan anak-anak,
saya rasa perlu pandai mengolah diri saya sendiri
supaya saya tidak rasa terlalu penat
atau terlalu sibuk hingga

menyebabkan tekanan pada diri saya.
Oleh itu,
apa saya buat.....
Menanam pokok bunga
Pada saya hobi menanam pokok bunga
memang satu fit
rah manusia yang inginkan ketenangan, unik ,
relaks dan men
damaikan fikiran.
Pelbagai hobi yang boleh dilakukan oleh kita khasnya di kala
lapang ataupun di waktu kita r
asa untuk merelakskan minda
yang sedang ber
serabut.
Menanam pokok ati-ati merupakan satu hobi saya di waktu lapang,.
Hampir 10 tahun saya mengumpulk
an pelbagai spesies ini dan hampir
40 jenis
ati-ati yang dapat saya kumpulkan bersama-sama ibu saya.

Bak kata orang, nak seribu daya. Ke ceruk
mana saya pergi, kalau
saya terlihat spesies ati-ati yang belu
m ada di tanam di halaman rumah saya, tanpa segan silu saya akan bertanya pada tuan punya pokok ,
sama ada saya memb
elinya atau memintanya.
Ada baiknya juga mempunyai hobi s
eperti saya ni. Kawan bertambah ramaidan peminat ati-ati pun bertambah.

Kami jadi bertukar-tuka
r spesies ati-ati pula.
Tetapi tak taulah rakan-rakan saya sekarang.
Ada ke lagi spesies ati-ati mereka tu....
Pokok ati-
ati ni sebenarnya bila dipandang memang spesies yang cantik.
Betapa Maha sucinya dan Maha Besarnya kuasa Allah,

mencipta corak-corak yang pelbagai warna dan bentuk pada daun ati-ati.
Apabila diselidiki, secara tradisionalnya pokok ati-ati boleh dijadikan ubat.
Ia digunakan(khasnya yang be
rbatang merah) untuk
mengubati anak
-anak yang sakit perut, iaitu dengan melayurkan
daunnya di atas

api dan dilekapkan di atas perut yang sakit tadi.

Di bawah ini terdapat hampir 20 spesies ati-ati yang sedang
berada di h
alaman rumah saya sekarang. Hampir 20 spesies
lagi telah mati (sewaktu saya te
rlalu sebok dan waktu saya dalam
pantang melahirkan anak saya yang ke 8).Saya rasa amat terkilan
dan kalaulah saya dapat kemb
ali spesies yang tiada itu ...
alangkah gembiran
ya hati saya.
Bukanlah susah untuk menanam pokok ati-ati ini. Patahkan batangnya
sahaja dan terus tanam., maka hiduplah ia. Namun ia perlu banyak air dan cahaya matahari. Selang 2 minggu,
berilah baja lebih kura
ng 5 - 8 biji (baja subur)
Ramai orang yang berminat dengan po
kok ini, namun ramai juga yang
tidak suka kerana lebih kura
ng 4 atau 5 bulan, selepas pokok ini
agak tua dan besar, kita ter
paksa menanam pokok yang baru. Pokok
yang sudah tua tidak lagi cantik u
ntuk dijadikan hiasan dan kurang menarik.
Tetapi, kalau sudah minat, alah bisa tegal biasa.....
Saya amat bersyukur, suami dan anak-anak pun sama-sama menu
njukkan minat dengan bunga ati-ati yang saya tanam. Kalau ada masa
suami turut men
yiram pokok bunga yang saya tanam ini.

Antara spesies ati-ati yang saya tanam sekarang....

                                                          


                                                     






    


                                                         


                                                   
    

                                                   

























No comments:

Post a Comment


Tentang saya

My photo
Segamat, Johor, Malaysia
Alhamdulillah... bersyukur dengan pelbagai kurniaan Ilahi.. tak terkira.. tak terjangaku untuk ku hitung semuanya. Terima kasih untuk mereka yang selalu membahagiakan dan menceriakan hidupku. Terima Kasih Ya Allah untuk segala2nya..