PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER-Catatan Masniah Suwardi)
Pengajaran Bahasa Melayu atas talian lebih menekankan penggunaan sesi tutorial. Kebiasaannya guru akan menggunakan tutorial portal yang diyakini mempunyai kesahihan bahan pengajaran dari segi kuantiti mahupun kualiti.
i)
Atas talian
- menggunakan bahan pengajaran dariopada
internet yang ‘online’
ii)
Luar talian -
menggunakan bahan pengajaran daripada internet namun ‘offline
Berbeza pula dengan pengajaran luar
talian yang boleh dedifinisikan sebagai “offline” , di mana tiada penggunaan
internet tetapi boleh digunakan. Hal ini
bermaksud pengajaran tersebut menggunakan bahan dari internet. Namun ia tidak menggunakan secara langsung
daripada hubungan dengan internet.
Seringkali bahan luar talian ini
didapati dengan cara memuat turun dan disimpan di dalam sati fail. Kebiasaannya kaedah ini digunakan selepas
terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer pengguna.
Kelebihan pengajaran
secara talian
§ Akses bahan dengan cepat
§ Kepelbagaian bahan di internet
§ Meningkatkan kemahiran ICT di kalangan guru dan murid dalam mencari bahan
Bahan yang boleh
didapati daripada internet sepanjang
P&P atas talian ialah;
§ Audio lagu
§ Gambar
§ Permainan
§ PDF
§ Audio
§ Teks atau dokumen
8.1 Melaksanakan simulasi pengajaran
atas talian
Contoh:
Set induksi
|
Mencari gambar kemalangan di internet.
-Bersoaljawab tentang gambar
-Menjelaskan tentang tajuk pengajaran
|
|
Langkah 2
|
Mendapatkan video keselamatan jalanraya di youtube sebagai pengenalan kepada tajuk pengajaran.
-
Mengadakan soaljawab mengenai
video
-
Guru mencari artikel atau
berita tali pinggang keledar
-
Murid membaca artikel
tersebut
|
|
Langkah 3
|
-
Guru mengakses portal utusan
dan melihat soalan karangan berkaitan dengan artikel tersebut.
-
Membina karangan berkaitan
dengan penggunaan tali pinggang keledar belakang.
-
|
|
Penutup
|
-
Bersoaljawab tentang kepentingan
menjaga keselamatan jalanraya.
-
Guru membantu murid membuat
kesimpulan berdasarkan pengajaran.
-
Membaca pantun di laman web.
|
8.2 Melaksana Simulasi Pengajaran
Atas talian dan Luar talian dengan menggunakan laman Web dan Tapak pembelajaran
Langkah 1
|
Guru mengadakan ulangkaji tatabahasa kepada murid
|
Langkah 2
|
Mencari soalan di internet
|
Langkah 3
|
Guru bersoaljawab dengan murid dan murid melakukan perbincangan bersama
rakan berkaitan soalan yang dijawab
|
Langkah 4
|
Mengadakan latihan berkumpulan mencari maklumat mengenai tatabahasa untuk
dibuat karangan
|
No comments:
Post a Comment