PENGAJIAN SUKATAN
PELAJARAN BAHASA MELAYU
SEKOLAH RENDAH.
PENGENALAN
Diketahui
umum, Pelajaran Bahasa
Melayu
diajarkan sebagai
mata
pelajaran teras, selaras dengan status Bahasa Melayu yang berperanan sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Selain sebagai
bahasa perpaduan rakyat
Malaysia, Bahasa Melayu perlu dikuasai
pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan.
Oleh itu penggunaan bahasa Melayu perlu diperluaskan dan penggunaanya perlu
diperbetulkan sama ada dari segi peraturan tatabahasa yang betul dan tepat, struktur
ayat dan sebagainya. Ini dapat melatih murid menguasai kecekapan berbahasa dan berkomunikasi serta mengungkapkan ilmu pengetahuan daripada mata pelajaran yang lain.
Di samping itu ia dapat mengembangkan pemikiran mereka secara
lebih kritis dan kreatif.
Justru, Bahasa Melayu sebagai bahasa
ilmu, maka Guru sebagai ejen penyampai mestilah berusaha bersungguh-sungguh dan
menunaikan amanah sebagaimana hasrat dan
cita-cita murni semangat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi menyediakan
pelajar mengharungi arus globalisasi serta ekonomi berasaskan
pengetahuan pada abad ke 21.
Di dalam tugasan ini,
kumpulan kami diberi tugasan untuk menyiapkan
tentang sukatan pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah.
Tugasan kami berfokuskan
kepada menghasilkan langkah-langkah aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan
memasukkan aspek-spek penggabungjalinan Kemahiran Bahasa, Kemahiran Bernilai
tambah dan Sistem Bahasa.
Diharapkan tugasan ini akan memberi banyak menafaat kepada kami
dalam menyempurnakan tugasan ini di
samping member impak besar dalam pengajaran
kami sehari-hari di dalam kelas dan khasnya kepada anak didik kami yang
sentiasa kehausan ilmu pengetahuan.
KONSEP FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Kandungan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan ialah Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan \kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan
rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”
Jika dilihat dan
diteliti setiap kata yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
di atas, matlamat atau hasrat kerajaan dalam bidang pendidikan di negara ini adalah
untuk melahirkan individu atau modal insan yang seimbang dalam semua segi sama ada
intelek, rohani, emosi mahupun jasmani.
Justru bagi mencapai
matlamat ini, sudah pastilah tanggung jawab harus dipikul oleh mereka yang bergelar
guru. Mereka mestilah menerapkan segala
aspek di kalangan pelajar bagi
melahirkan modal insan yang unggul dan dalam melaksanakan tanggungjawab ini,
sudah pastilah penekanan dalam aspek penyampaian ilmu melalui pengubalan
kurikulum terpaksa dilakukan.
Ada dinyatakan, Falsafah Pendidikan Negara, pendidikan peringkat rendah adalah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan Falsafah Pendidikan Negara.
Oleh
yang demikian, Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah rendah memberi tumpuan kepada kemahiran bahasa iaitu kemahiran
mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan menulis. Kemahiran ini membolehkan murid menggunakan Bahasa Melayu secara berkesan dalam
kehidupan harian dan sebagai ilmu untuk pembelajaran seumur hidup. Sukatan pelajaran ini memberikan pertimbangan
kepada pelbagai gaya pembelajaran, minat dan kecerdasan yang berbeza dalam
kalangan murid. Sukatan pelajaran ini
juga memberikan gambaran yang menyeluruh
tentang kurikulum Bahasa Melayu.
Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah telah memuatkan senarai kemahiran asas
berbahasa dan tatabahasa yang perlu dikuasai oleh murid dari Tahun 1 hingga
Tahun 6. Kemahiran-kemahiran berbahasa ini meliputi kemahiran lisan (mendengar
dan bertutur), membaca, dan menulis. Tatabahasa pula meliputi aspek morfologi
dan sintaksis bahasa Melayu. ( Abdullah Hasan,1996).
Huraian Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah ini pula, mengandungi perincian,
penjelasan serta huraian tentang Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu. Di dalam
Huraian Sukatan Pelajaran ini, dimuatkan senarai kecekapan berbahasa dalam
kemahiran mendengar dan bertutur, membaca, menulis, tatabahasa, penjodoh
bilangan, peribahasa, dan perbendaharaan kata yang sesuai bagi peringkat
persekolahan murid.
Huraian Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu untuk Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina (C) dan Tamil
(T) disempurnakan dengan mengambil kira tahap kebolehan dan kemampuan murid di
SJK(C) dan (T). Oleh itu, Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu untuk SJK(C)
dan (T) agak berbeza daripada Sekolah Kebangsaan dari segi huraian, senarai
kemahiran berbahasa, contoh-contoh peribahasa, tatabahasa, dan jumlah perbendaharaan
kata yang dicadangkan.
Huraian Sukatan Pelajaran ini merupakan satu cadangan, dan guru-guru tidak seharusnya terikat kepada cadangan-cadangan yang dikemukakan. Sekiranya didapati ada di antara cadangan-cadangan ini tidak sesuai dengan keadaan bilik darjah, guru-guru boleh mengubah dan menyesuaikannya dengan kebolehan dan kemampuan murid. Huraian sukatan pelajaran ini juga boleh digunakan untuk merancang pengajaran dan pembelajaran mengikut penggal, mingguan, dan harian di dalam bilik darjah.
Huraian Sukatan Pelajaran ini merupakan satu cadangan, dan guru-guru tidak seharusnya terikat kepada cadangan-cadangan yang dikemukakan. Sekiranya didapati ada di antara cadangan-cadangan ini tidak sesuai dengan keadaan bilik darjah, guru-guru boleh mengubah dan menyesuaikannya dengan kebolehan dan kemampuan murid. Huraian sukatan pelajaran ini juga boleh digunakan untuk merancang pengajaran dan pembelajaran mengikut penggal, mingguan, dan harian di dalam bilik darjah.
Sewaktu guru
menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, adalah diharapkan agar guru
dapat memberikan penekanan kepada unsur bernilai tambah, iaitu kemahiran berfikir,
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi,
kemahiran belajar cara belajar, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai,
pembelajaran secara konstektual dan pembelajaran secara konstruktivitisme. Di
samping nilai murni dan semangat patriotik dan kewarganegaraan tetap diutamakan. Semua elemen ini diharap dapat memberikan keyakinan kepada murid dan dapat
diaplikasikan dalam kehidupan seharian . Kesemuanya
jika dapat dilaksanakan akan dapat memenuhi
dan mencapai hasrat falsafah pendidikan kebangsaan dan dapat di
laksanakan seperti yang diharapkan.
MATLAMAT
Matlamat mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
ialah untuk melahirkan murid yang berketrampilan
berbahasa, menghargai serta menghayati bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi
negara, bahasa perpaduan dan bahasa ilmu, Ini membolehkan juga murid-murid berkomunikasi untuk keperluan
diri dan memperolehi ilmu, perhubungan sosil dan urusan harian mereka ,sesuai dengan semangat
Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Negara iaitu usaha yang berterusan ke arah
memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu dan
usaha ini adalah semata-mata bertujuan untuk melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan,berketerampilan dan berakhlak mulia.
OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu KBSR, murid-murid sepatutnya dapat:
1. Mendengar pengucapan dengan
teliti dan memahami serta menghayati
pengucapan dalam konteks perbualan harian dan
situasi formal.
2. Bertutur dan menyebut perkataan secara petah serta berintonasi
dalam pelbagai
situasi.
3. Berbincang dan berkongsi pendapat untuk menyelesaikan masalah,
mencapai
persetujuan dan membuat keputusan tentang
sesuatu perkara.
4. Membaca pelbagai bahan
sastera dan bahan berunsur pengetahuan dengan menggunakan teknik membaca yang
sesuai serta berkesan untuk memperoleh ilmu dan memproses maklumat secara kritis.
5. Memupuk minat membaca satu amalan kea rah membina budaya pembelajaran berterusan.
6. Memperkembang kekuatan
imaginasi, kreativiti, pemikiran kritis dan penghayatan nilai murni melalui
aktiviti bertutur, membaca dan menulis.
7. Mengenali dan menghasilkan pelagai penulisan jenis kreatif dan
berunsur pengetahuan, menggunakan kemahiran menulis yang sesuai dan betul.
8. Menggunakan Bahas Melayu
baku yang meliputi ejaan, kosa kata, tatabahasa,dan sebutan yang betul dalam
aktiviti kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
9. Menghargai dan menghayati keindahan bahasa melalui karya sastera dan karya berunsur ilmu.
10. Menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif, semangat
patriotism dan perasaan cinta akan Negara.
Secara keseluruhannya jika diteliti, objektif Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu Sekolah Rendah memberi penekanan kepada kemahiran bertutur, membaca
dan menulis. Setelah mengikuti
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu , murid-murid dapat mendengar, memahami dan menghayati pertuturan
yang terdapat dalam kehidupan sehari-harii,
bertutur dengan petah dan mengeluarkan buah fikiran yang bernas serta
menggunakan bahasa yang sesuai dan bertatasusila.
Murid-murid juga
ditekankan dengan kemahiran membaca
untuk memahami isi bacaan yang sesuai dengan kematangan, menjadikan dan membolehkan pembacaan mereka sebagai satu kebiasaan dan amalan
bagi mendapatkan pengetahuan dan hiburan.
Selain daripada itu murid
juga ditekankan dengan kemahiran menulis
pelbagai jenis karangan dan pelbagai bentuk penulisan kreatif seperti surat
kiriman mengikut tajuk dan format
yang betul; memahami
dan mengisi borang yang sesuai dengan betul. Mereka juga dapat menghargai dan menghayati nilai-nilai estetika dalam karangan
prosa dan puisi; Menggunakan
bahasa Melayu untuk memperoleh pelbagai ilmu;
Menggunakan bahasa Melayu yang
betul dalam lisan dan penulisan; Memberi
makna dan menggunakan peribahasa dalam konteks yang betul dan sesuai; Menggunakan Bahasa Melayu dengan berkesan
untuk berkomunikasi antara ahli masyarakat yang mempunyai pelbagai kaum dan keturunan.
Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah
digubal dengan memberikan fokus kepada hasil pembelajaran yang perlu dikuasai oleh
murid. Hasil Pembelajaran ini berteraskan kemahiran bahasa, iaitu Kemahiran Mendengar
dan Bertutur, Kemahiran membaca dan
Kemahiran Menulis. Hasil Pembelajaran juga menggabungkan peraturan dalam sistem bahasa dan disokong oleh elemen
Pengisian Kurikulum.
ORGANISASI
KURIKULUM
Organisasi
kandungan Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah dapat diringkas seperti berikut:
ORGANISASI KANDUNGAN
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
KEMAHIRAN BAHASA
Kemahiran Bahasa
meliputi kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran Bahasa merupakan teras penguasaan
bahasa baku.
i.Kemahiran Mendengar
i.Kemahiran Mendengar
Kemahiran Mendengar merupakan keupayaan murid
mendengar dengan teliti , memahami perkara yang didengar dalam pelbagai situasi
pengucapan, serta dapat memberikan maklum balas.
ii.Kemahiran Bertutur
Kemahiran
Bertutur merupakan keupayaan murid berbual untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan,
serta idea yang kritis dan kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul
secara sopan. Penekanan diberi kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan
tatabahasa yang sesuai.
iii.Kemahiran Membaca
Kemahiran Membaca merupakan keupayaan
murid membaca ayat dengan lancar serta
sebutan, intonasi, dan jeda yang betul. Penekanan perlu diberi kepada aspek
pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan secara kritis dengan menggunakan
pelbagai teknik membaca. Mereka berupaya memahami dan menghayati teks yang dibaca.
iv.Kemahiran
Menulis
Kemahiran Menulis
merupakan keupayaan murid menulis perkataan dan ayat dan mengeluarkan idea
melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan
pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan menggunakan ayat yang gramatis,
tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas, cantik, dan kemas. Murid juga digalakkan menggunakan kreativiti
mereka untuk menghasilkan penulisan bahan berunsur pengetahuan dan penulisan
imaginatif. Penguasaan kemahiran bahasa
memerlukan kepelbagaian situasi dan konteks yang meliputi bentuk prosa, puisi,
dan grafik.
HASIL PEMBELAJARAN
Hasil Pembelajaran ialah pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Pernyataan Hasil Pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa yang terdapat dalam setiap hasil pembelajaran. Justeru, Hasil Pembelajaran dapat membantu guru memilih kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan dan berkesan. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, Hasil Pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungjalinkan keempat-empat kemahiran bahasa, sistem bahasa dan pengisian kurikulum. Pendekatan yang berfokus kepada gaya pembelajaran yang pelbagai juga dapat membantu murid mencapai Hasil Pembelajaran. Selain itu, Hasil Pembelajaran juga dapat membantu dalam membuat pengukuran dan penilaian pencapaian murid.
HASIL PEMBELAJARAN
Hasil Pembelajaran ialah pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Pernyataan Hasil Pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa yang terdapat dalam setiap hasil pembelajaran. Justeru, Hasil Pembelajaran dapat membantu guru memilih kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan dan berkesan. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, Hasil Pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungjalinkan keempat-empat kemahiran bahasa, sistem bahasa dan pengisian kurikulum. Pendekatan yang berfokus kepada gaya pembelajaran yang pelbagai juga dapat membantu murid mencapai Hasil Pembelajaran. Selain itu, Hasil Pembelajaran juga dapat membantu dalam membuat pengukuran dan penilaian pencapaian murid.
SISTEM BAHASA
Sistem Bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran merujuk kepada bahasa MMelayu baku yang terdiri daripada tatabahasa, ejaan, sebutan dan intonasi, kosa kata dan peribahasa. Aspek tatabahasa merangkumi morfologi dan sintaksis manakala aspek kosa kata terdiri daripada kosa kata umum dan istilah yang terdapat dalam mata pelajaran yang lain pada peringkat rendah.
Sistem Bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran merujuk kepada bahasa MMelayu baku yang terdiri daripada tatabahasa, ejaan, sebutan dan intonasi, kosa kata dan peribahasa. Aspek tatabahasa merangkumi morfologi dan sintaksis manakala aspek kosa kata terdiri daripada kosa kata umum dan istilah yang terdapat dalam mata pelajaran yang lain pada peringkat rendah.
Sistem bahasa
merujuk Bahasa Melayu aku yang terdiri daripada tatabahsa, ejaan, sebutan dan
intonasi, kosa kata dan peribahasa.
SEBUTAN
·
Bahasa Melayu
|
TATABAHASA
·
Morfologi
·
Sintaksis
|
KOSA KATA
·
Umum
·
Istilah
|
SISTEM BAHASA
|
SISTEM EJAAN
·
Pola keselarasan vocal
·
Ejaan Kata Pinjaman
·
Ejaan kata dasar dan
Kata pinjaman
|
Peribahasa
·
Bahasa Kiasan
· Simpulan Bahasa
·
Perumpamaan
·
Pepatah
·
Perbilangan
|
INTONASI MENGIKUT POLA
·
Jenis ayat
·
Susunan ayat
·
Ragam ayat
|
PENGISIAN KURIKULUM
Pengisian Kurikulum terdiri daripada elemen
yang menggabungkan perkembangan terkini dalam pendidikan yang meliputi aspek
ilmu, nilai, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai
tambah, iaitu kemahiran berfikir, kemahiran belajar cara belajar, kemahiran
teknologi maklumat dan komunikasi, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai ,
pembelajaran konstruktivisme, dan kontekstual. Semua elemen ini dapat
diaplikasikan oleh murid dalam dunia pekerjaan. Di samping itu, pendidikan
nilai, kewarganegaraan, dan patriotisme diberi penekanan selaras dengan matlamat
negara membangunkan masyarakat madani.
HURAIAN SUKATAN
PELAJARAN
PENERANGAN TENTANG HURAIAN SUKATAN
PELAJARAN
Huraian
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan tahap satu dipersembahkan dalam tiga
lajur. Lajur pertama ialah pernyataan
Hasil Pembelajaran, lajur kedua
ialah Huraian Hasil Pembelajaran dan
lajur ke tiga ialah Cadangan Aktiviti/Nota.
i)
Hasil Pembelajaran
Hasil
pembelajaran dalam lajur satu ialah pernyataan yang ditafsirkan daripada
objektif kurikulum bahasa. Pernyataanhasil pembelajaran merupakan petunjuk yang
jelas tentangset kemahiran yang perlu dicapai oleh murid. Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran bahasa yang
terdapat dalamsetiap hasil pembelajaran. Dalamkonteks pengajaran
danpembelajaran di bilik darjah, hasil pembelajaran dapat dicapaidengan
menggabungjalinkan keempat-empat kemahiranbahasa, sistem bahasa, dan pengisian
kur ikulum.
Hasil Pembelajaran tahap
satu adalah seperti berikut:
KEMAHIRAN BAHASA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERBAHASA
|
1.0
|
1.1, 1.2, 1.3,
1.4,
|
|
Mendengar dan
|
2.0
|
2.1,
2.2
|
Bertutur
|
3.0
|
3.1,
3.2 , 3.3
|
4.0
|
4.1,
4.2, 4.3, 4.4
|
|
5.0
|
5.1,
5.2
|
|
Membaca
|
6.0
|
6.1,
6.2, 6.3, 6.4,
6.5, 6.6
|
7.0
|
7.1,
7.2, 7.3
|
|
8.0
|
8.1,
8.2, 8.3, 8.4,
8.5, 8.6
|
|
Menulis
|
9.0
|
9.1,
9.2, 9.3
|
10.0
|
10.1, 10.2, 10.3
|
|
11.0
|
11.1, 11.2, 11.3, 11.4
|
Hasil
pembelajaran bagi kemahiran mendengar dan bertutur merangkumi kemahiran
berbual, bercerita, menyampaikan maklumat , dan berbincang. Kemahiran membaca
pula memberikan penekanan pada kemahiran membaca kuat, membaca dan memahami
maklumat serta membaca, menaakul, dan menghayati teks yang dibaca. Bagi
kemahiran menulis, tumpuan diberikan pada kemahiran menggunakanpelbagai jenis
ayat dan wacana dalam menghasilkan penulisan. Penekanan juga diberikan pada
kemahiran mencatat dan menyusun maklumat serta menghasilkanpenulisan kreatif
dan bukan kreatif. Murid juga dilatih unttuk membuat ulasan tentang penulisan
yang dihasilkan oleh penulis lain.
b. Huraian Hasil Pembelajaran dan Aras Pembelajaran
Huraian Hasil Pembelajaran dalam lajur
kedua menyatakan secara jelas aras kemahiran yang perlu dicapai oleh murid mengikut
tahap keupayaan dan kemajuan mereka sama
ada pada Aras 1, Aras 2, atau Aras 3. Aras 1 ialah aras paling asas yang perlu
dicapai oleh semua murid. Kandungan kurikulum bagi aras ini adalah yang
paling minimum yang harus dikuasai oleh semua murid. Aras 2 adalah aras bagi murid yang
berpencapaian sederhana manakala aras 3
ialah aras yang paling tinggi bagi murid yang berpencapaian cemerlang. Pemeringkatan berdasarkan aras ini adalahsejajar dengan
pembelajaran masteri dengan membolehkan
murid yang cemerlang terus maju tanpa mengabaikan murid-murid yang
berpencapaian rendah.
Apabila murid berupaya
mencapai Aras 1, maka mereka boleh
meneruskan pembelajaran ke aras 2 dan
seterusnya ke Aras 3. Sekiranya seseorang murid masih tidak berupaya mencapai
Aras 1,maka guru hendaklah melatih dan membimbing murid tersebut sehingga murid
boleh menguasai Aras tersebut sepenuhnya.
Dalam hal ini Penilaian terhadap pencapaian murid bagi setiap aras perlu
dilaksanakan untuk mengenalpasti sama ada murid perlu dibimbing lagi atau boleh
beralih ke pelajaran seterusnya.
ii)
Cadangan Aktiviti/Nota
Cadangan aktiviti dalam
Jalur Aktiviti /Nota mengandungi
cadangan aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta bahan bantu mengajar di
dalam bilik darjah. Cadangan disesuaikan dengan Huraian Hasil Pembelajaran
serta disesuaikan dengan elemen yang terkandung di dalam Pengisian Kurikulum
contohnya kemahiran meramal, menggunakan kajian masa depan, atau mengaplikasikan jenis kecerdasan pelbagai yang unik bagi seseorang murid. Semua cadangan tersebut hanyalah sebagai panduan guru. Guru bebas memilih dan mengubahsuai teknik dan kaedah lain yang bersesuaian mengikut kebolehan murid itu sendiri.
Contoh Huraian Sukatan Pelajaran
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pelbelajaran
|
Cadangan Aktiviti/Nota
|
lain
dengan pengucapan yang mudah, betul, menarik
dan
berkesan.
3.1
Menyampaikan maklu- d
mat tentang sesuatu perkara dan tajuk dengan
menggunakan kata,
istilah, frasa dan laras
bahasa yang sesuai.
|
Aras 1
i.
Mengenalpasti frasa dan
ayat yang sesuai untuk
menyampaikan
maklumat.
ii.
Memaklumkan sesuatu
maklumat mengikut
keutamaan berdasarkan
situasi.
Aras 2
i.
|
*.
Membuat sumbag saran
berdasarkan gambar
supaya mereka dapat
melahirkan ayatdan frasa
Contoh gambar:
Perhimpunan pagi
Contoh frasa:
-
ucapan guru besar
*
Murid mendengar rakaman perbualan
·
Menyatakan maklumat
Berdasarkan rakaman
perbualan yang didengar.
|
KEMAHIRAN BERBAHASA
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI/NOTA
|
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN DAN ARAS PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU TAHAP 1
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
1.0 Berbual dengan keluarga, rakan
sebaya dan pihak lain dalam situasi
formal dan tidak formal
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara
berkaitan kehidupan seharian
dengan menggunakan kata,
ungkapan, ayat, sebutan,
intonasi,
dan nada yang sesuai
|
Aras 1
i.
Berbual tentang sesuatu perkara
dengan
menggunakan bahasa yang
sesuai.
ii.
Melafazkan ucapan secara
bertatasusila dalam perbualan
Aras 2
i.
Menggunakan kata panggilan dan
kata
ganti diri yang sesuai mengikut
situasi dalam perbualan.
Aras 3
i.
Menyatakan perasaan dan teguran
secara
berterus terang dengan
sopan dalam perbualan
|
1.2 Bertanya dan menjaw ab tentang
sesuatu perkara secara
bertatasusila
|
Aras 1
i.
Mengemukakan pelbagai soalan
untuk
mendapatkan respons.
ii.
Memberikan jawapan yang sesuai
dengan soalan yang dikemukakan.
Aras 2
i.
Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah dengan menggunakan kata tanya.
ii.
Menjaw ab soalan secara
bertatasusila
dengan menggunakan
ungkapan yang sesuai.
Aras 2
i.
Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah dengan menggunakan kata tanya.
ii.
Menjaw ab soalan secara
bertatasusila
dengan menggunakan
ungkapan yang sesuai.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta
pesanan tentang sesuatu perkara.
|
Aras 1
i.
Mendengar dan memahami arahan
atau
pesanan dengan teliti.
ii. Menyatakan
arahan atau pesanan
dengan sebutan yang betul dan jelas
Aras 2
i.
Mengecam perkataan berbentuk
arahan
serta pesanan.
ii.
Menerima dan melaksanakan arahan
serta pesanan dengan betul.
|
1.4
Menyatakan permintaan secara
berterus
terang dan meyakinkan dengan
menggunakan
intonasi dan unsur
paralinguistik
yang sesuai untuk menguatkan
permintaan.
|
Aras 1
i.
Memilih dan menggunakan kata dan
ayat
yang sesuai untuk menyatakan
sesuatu
permintaan.
ii.
Memohon kebenaran untuk
melakukan
sesuatu tugasan.
Aras 2
i
Menyatakan permintaan dengan
memberikan alasan yang wajar.
|
2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu
perkara yang didengar, ditonton, dibaca
atau dialami
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata,
frasa, ayat serta sebutan dan
intonasi
yang baik dan jelas
|
Aras 1
i
Menceritakan cerita yang didengar
dengan
menggunakan sebutan dan
intonasi
yang betul.
Aras 2
i.
Mengenal pasti isi penting dar ipada
cerita
yang didengar atau ditonton.
ii.
Menyampaikan cerita berdasarkan isi
penting.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
2.2
Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat
|
Aras 1
i.
Mengumumkan sesuatu perkara
kepada
orang lain dengan
menggunakan
kata, frasa dan ayat
yang
tepat.
Aras 2
i.
Memberikan penerangan tentang
sesuatu
perkara yang diperoleh
dengan
menggunakan ayat yang jelas.
Aras 3
i.
Memaklumkan sebab dan akibat
berdasarkan
sesuatu perkara dengan
menggunakan
perkataan dan frasa
yang jelas dan tepat
|
3.0 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dengan pengucapan
yang mudah,betul, menarik dan berkesan
3.1 Menyampaikan maklumat tentang
sesuatu perkara atau tajuk
dengan
menggunakan kata, istilah,
frasa,
ayat yang tepat dan laras
bahasa
yang sesuai.
|
Aras 1
i.
Mengenal pasti dan menyusun isi
penting
berdasarkan bahan.
ii.
Mengemukakan maklumat dengan
menggunakan
frasa dan ayat yang
sesuai
Aras 2
i.
Mengenal pasti dan menyusun isi
penting
berdasarkan tajuk yang
dibincangkan.
ii.
Menyampaikan maklumat yang
diperoleh secara jelas dan tersusun.
Aras 3
i.
Mengumpul isi penting tentang
sesuatu
perkara yang didengar,
dibaca
atau ditonton.
ii.
Membentangkan maklumat yang
diperoleh secara ringkas dan tepat.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
|
Aras 1
i.
Memberitahu maklumat tentang
sesuatu
perkara dan mengemukakan
contoh
yang sesuai.
Aras 2
i.
Menyatakan idea tentang sesuatu
topik
dengan memberikan sebab.
Aras 3
i.
Mengemukakan pendapat yang jelas
tentang
sesuatu topik dengan
menyatakan
sebab.
|
3.3
Menyampaikan maklumat kepada
pihak
lain dalam aktiviti terancang.
|
Aras 1
i.
Menyatakan pendapat yang w ajar
tentang
sesuatu topik dengan intonasi
dan
gaya yang betul.
Aras 2
i.
Mengemukakan pandangan tentang
sesuatu
isu dengan menggunakan
diksi
yang tepat dan maklumat yang
betul.
Aras 3
i.
Menjelaskan pandangan tentang
sesuatu
isu dengan gaya yang betul
dan maklumat yang tersusun
|
4.0 Berbincang tentang tajuktajuk
yang relevan secara
bertatasusila
.
4.1
Mengemukakan idea, pandangan dan
pendapat
tentang sesuatu perkara
secara
terperinci, tepat dan tersusun.
|
Aras 1
i.
Mendengar pandangan dan
memberikan
respons secara sopan.
Aras 2
i.
Melahirkan pandangan tentang
sesuatu
topik dengan jelas dan
teratur.
Aras 3
i.
Menghuraikan pandangan yang
dikemukakan
dengan memberikan
alasan
yang munasabah.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai
Berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat
yang disampaikan oleh pihak lain.
|
Aras 1
i. Memerihalkan sesuatu perkara
berdasarkan pemerhatian.
Aras 2
i. Memberikan komen berkaitan sesuatu
isu berdasarkan keperluan masa
depan.
Aras 3
i. Mengemukakan pandangan yang
membina tentang sesuatu perkara
yang dilihat, dibaca atau didengar
|
5.0 Membaca kuat dengan kelancaran
sebutan, intonasi dan gaya
pembacaan yang sesuai
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat
dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan memahami perkara yang
dibaca.
|
Aras 1
i. Menyebut perkataan yang
mengandung digraf, diftong, vokal
berganding dan konsonan bergabung
dengan betul.
ii. Membaca ayat dalam teks yang
mengandung ayat tunggal dan ayat
majmuk berbilang subjek.
iii. Memahami perkataan, frasa dan
ayat
Aras 3
i. Membaca teks bukan sastera dan
teks sastera dengan sebutan dan
intonasi yang betul serta gaya
penyampaian yang sesuai.
ii. Memberikan penjelasan tentang
bahan sastera dan bukan sastera
yang dibaca
|
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi
dengan sebutan dan intonasi yang betul
dan lancar, serta memahami perkara
yang dibaca.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i.
Membaca
lancar bahan bukan sasteradengan sebutan yang betul.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 2
i. Membaca lancar teks bahan sastera
dengan sebutan, intonasi dan gaya
penyampaian yang betul.
ii. Memberikan penjelasan tentang
perkara yang dibaca.
Aras 3
i. Membaca lancar teks pelbagai laras
bahasa dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
|
|
6.0 Membaca dan memahami maklumat
yang terdapat dalam pelbagai jenis
teks
6.1 Membaca dan merujuk
pelbagai
sumber untuk mendapatkan
maklumat bagi tajuk yang sedang
dikaji termasuk maklumat
daripada
internet
|
Aras 1
i. Mencari makna perkataan dan
meneliti ejaan.
Aras 2
i. Merujuk kamus peribahasa untuk
mendapatkan makna yang betul.
Aras 3
i. Mendapatkan maklumat daripada
internet dan sumber lain berkaitan
topik.
|
6.2
Membaca dan mengenal pasti
Pelbagai genre penulisan
|
Aras 1
i. Mengenal pasti format karangan
naratif dan imaginatif.
Aras 2
i. Membuat perbandingan karangan
naratif dan imaginatif
Aras 3
i. Mengecam dan mengenal pasti
pelbagai jenis karangan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi
utama dan isi sampingan daripada
teks.
|
Aras 1
i. Mendapatkan keterangan maksud
keseluruhan teks.
Aras 2
i. Mengecam isi penting daripada
pelbagai bahan bacaan.
Aras 3
i. Menyatakan isi utama dan isi
sampingan yang diperoleh daripada
bahan bacaan
|
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
.
|
Aras 1
i. Menyatakan idea tentang sesuatu teks
yang dibaca.
Aras 2
i. Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu
teks yang dibaca.
Aras 3
i. Menghuraikan idea daripada pelbagai
sumber.
|
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
.
|
Aras 1
i. Menyatakan fakta yang dikehendaki
daripada teks.
Aras 2
i. Mengimbas maklumat yang sesuai
daripada teks untuk menyokong fakta
Aras 3
i. Mengumpul maklumat yang sesuai
daripada pelbagai sumber untuk
mengukuhkan fakta.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
7.0 Membaca, menaakul dan menghayati kandungan teks yang dibaca
7.1 Membaca dan menerangkan maksud
kandungan teks yang tersurat dan
tersirat
|
Aras 1
i. Memberi makna perkataan dan
maksud frasa dalam ayat.
Aras 2
i. Menyatakan maksud ayat dalam
perenggan
Aras 3
i. Menghuraikan maksud keseluruhan
teks yang dibaca.
ii. Menjelaskan pengajaran yang
terdapat dalam tek
|
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan,
pelbagai jenis ayat dan gaya
bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan
bukan sastera.
|
Aras 1
i. Mengecam perkataan, istilah dan ayat
dalam karya prosa dan puisi yang
dibaca.
Aras 2
i. Menyatakan jenis ayat dalam teks
prosa dan puisi yang dibaca
Aras 3
i. Mengenal pasti ayat dan gaya bahasa
teks prosa dan puisi yang dibaca.
|
8.0 Menggunakan pelbagai jenis ayat
dan wacana dalam penulisan
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat
Tunggal dan ayat majmuk.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i. Menulis perkataan dan ayat tunggal
dengan cara yang betul dan tulisan yang
cantik.
Aras 2
i. Melengkapkan ayat dengan
perkataan yang sesuai.
ii. Menyusun perkataan untuk
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
membina ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Aras 3
i. Menggunakan kata hubung yang
sesuai untuk membina majmuk.
ii. Menulis ayat majmuk dengan tulisan
yang cantik.
.
|
|
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan
teks tentang sesuatu tajuk.
|
Aras 1
i. Membina ayat tunggal berdasarkan
pelbagai bahan rangsangan yang
diberi
|
.
ii. Membina ayat majmuk berdasarkan
tajuk yang diberikan.
Aras 2
i. Membina ayat tunggal dan ayat
majmuk berdasarkan tajuk untuk
membentuk perenggan.
ii. Menggunakan penanda w acana yang
sesuai bagi menjelaskan pertautan
idea.
Aras 3
i. Membina pelbagai jenis ayat dalam
sesuatu penulisan teks.
|
|
8.3 Menulis perkataan dan ayat
dengan tulisan berangkai yang
kemas.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i.Menulis perkataan dengan
menggunakan tulisan berangkai
dengan kemas dan cantik.
Aras 2
ii.Menulis ayat dengan menggunakan
tulisan berangkai dengan kemas dan
cantik.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 3
i. Menulis teks dengan menggunakan
tulisan berangkai
|
|
9.0 Mencatat dan menyusun maklumat
9.1 Mengambil imlak teks yang
diperdengarkan.
|
Aras 1
i. Mengambil imlak perkataan dan ayat
tunggal dengan ejaan dan tanda
baca yang betul berdasarkan kata
dan ayat yang diperdengarkan.
Aras 2
i. Mengambil imlak frasa dan ayat
dengan ejaan dan tanda baca yang
betul.
Aras 3
i. Mengambil imlak berdasarkan teks
yang diperdengarkan menggunakan
ejaan dan tanda baca yang betul.
|
9.2 Mengenal pasti maklumat dan
mencatat nota daripada bahan yang
didengar atau dibaca.
|
Aras 1
i. Merekod maklumat tentang sesuatu
perkara.
Aras 2
i. Mengenal pasti maklumat dan
mencatat nota peringatan.
\Aras 3
i. Mencatat pelbagai jenis nota pesanan
daripada bahan yang dibaca atau
didengar.
|
9.3 Menyusun maklumat secara kohesi
daripada nota atau catatan hasil daripada
bahan yang didengar atau dibaca.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i. Menyusun maklumat mengikut urutan.
Aras 2
i. Menyusun maklumat mengikut
keutamaan.
Aras 3
i. Menulis semula maklumat mengikut
prosedur.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i. Melengkapkan perenggan dengan
perkataan dan frasa yang sesuai.
Aras 2
i. Membina perenggan berdasarkan
bahan rangsangan.
ii. Melengkapkan karangan dengan
memilih kata dan rangkai kata yang
sesuai bagi menghasilkan penulisan
pelbagai genre.
Aras 3
i. Menulis karangan berpandukan isi-isi
yang diberikan.
ii. Menulis pelbagai genre menggunakan
laras bahasa yang sesuai.
|
10.2 Mengedit danmemurnikan hasil
penulisan.
|
Aras 1
i. Mengenal pasti dan membetulkan
kesilapan ejaan perkataan dan tanda
baca dalam ayat.
Aras 2
i. Menilai dan membetulkan kesilapan
ayat yang terdapat dalam teks.
Aras 3
i. Mengedit dan memurnikan pertautan
idea
hasil penulisan.
|
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan
yang
didengar atau dibaca.
|
Aras 1
i. Mengenal pasti isi yang terdapat
dalam bahan yang dibaca atau
didengar.
Aras 2
i. Mencatat idea yang terdapat dalam
petikan yang didengar atau dibaca
Aras 3
i. Menulis ringkasan berdasarkan teks
yang didengar atau dibaca.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
11.0 Membuat ulasan tentang
bahan yang didengar, ditonton atau
dibaca
11.1 Menyatakan pandangan tentang
perkara yang menarik dalam
sesebuah karya.
|
Aras 1
i. Meneliti perkara yang menarik dalam
bahan yang ditonton atau dibaca.
Aras 2
i. Menyatakan pendapat tentang perkara
yang menar ik.
Aras 3
i. Mengulas perkara yang menarik
tentang bahan yang didengar, ditonton
atau dibaca.
|
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN DAN ARAS PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU TAHAP 2
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
1.0 Berbual dengan keluarga, rakan
sebaya dan pihak lain dalam situasi
formal dan tidak formal
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
|
Aras 1
i. Berbual tentang sesuatu perkara yang
dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.
Aras 2
i. Bertukar-tukar pandangan berdasarkan
sesuatu isi.
Aras 3
i. Menerima teguran dengan hati yang terbuka
dalam perbualan.
|
1.2
Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
|
Aras 1
i. Mendengar dan mengecam intonasi dalam
soalan tanpa kata tanya.
ii. Mengemukakan soalan dengan menggunakan
kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
iii. Menjawab untuk menjelaskan sesuatu
perkara yang dikemukakan dengan
menggunakan bahasa yang santun.
Aras 2
i. Mengemukakan soalan yang relevan tentang
topik yang berkaitan.
ii. Menjaw ab soalan yang mempunyai makna
yang tersirat.
Aras 3
i. Bersoal jaw ab secara bertatasusila
tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
soalan pelbagai aras.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
1.3 Memberikan dan
memahami arahan
serta pesanan
tentang sesuatu
perkara.
|
Aras 1
i. Menyatakan
panduan tunjuk
arah kepada orang
lain.
ii. Menyampaikan
arahan serta
pesanan dengan
intonasi yang
betul dan bersopan.
Aras 2
i. Mendengar,
menerima, dan
melaksanakan arahan
serta
pesanan dengan
betul, cepat, dan
tersusun.
ii. Menyatakan
panduan tunjuk arah
kepada
orang lain.
Aras 3
i. Menyalurkan
arahan serta
pesanan yang
diterima kepada
orang lain dengan jelas
dan
tepat.
|
1.4 Menyatakan
permintaan secara
berterus terang dan
meyakinkan dengan
menggunakan
intonasi dan
paralinguistik yang
sesuai untuk
menguatkan
permintaan.
|
Aras 1
i. Memilih dan
menggunakan kata
dan ayat yang
sesuai untuk
menyatakan sesuatu
permintaan.
ii. Menyatakan
sebab untuk
menyokong sesuatu
permintaan.
Aras 2
i. Menggunakan kata
dan ayat
yang sesuai untuk
meyakinkan
pihak lain dalam
menyatakan
permintaan.
Aras 3
i. Menyatakan
hasrat dengan
mengemukakan alasan
untuk
mengukuhkan
permintaan
|
1.5 Memberikan
penjelasan
tentang sesuatu
perkara yang
tersurat dan
tersirat dengan
menggunakan kata,
ungkapan,
dan ayat yang
sesuai.
|
Aras 1
i. Menjelaskan isi
yang tersurat
dan tersirat
berdasarkan sesuatu
topik
yang dibualkan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HUJRAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 2
i.
Menghubungkaitkan dan
menjelaskan isi
tersurat dan
tersirat
dalam sesuatu bahan.
Aras 3
i. Membuat
perbandingan
maklumat tersurat
untuk
menjelaskan
maksud tersirat.
|
|
1.6 Menyatakan
sesuatu kemahuan
semasa menjalankan
transaksi
dalam urusan harian
untuk
mendapatkan
barangan dan
perkhidmatan.
|
Aras 1
i. Menggunakan kata
dan istilah
yang betul semasa
berurusan.
ii. Menyoal untuk
mendapatkan
penjelasan tentang
sesuatu
perkhidmatan yang
diperlukan.
Aras 2
i. Berunding dengan
sopan untuk
mendapatkan
persetujuan dalam
berurusan.
Aras 3
i. Memujuk dengan
menggunakan
ayat dan intonasi
yang sesuai
untuk mendapatkan
keyakinan
semasa
berurusan.
|
2.0 Bercerita dan
melaporkan sesuatu
perkara yang
didengar, ditonton,
dibaca atau dialami
2.1 Bercerita
dengan menggunakan
kata, frasa, ayat
serta sebutan
dan intonasi yang
baik dan
jelas.
|
Aras 1
i. Memilih diksi
yang sesuai untuk
menyampaikan
sesuatu cerita.
ii. Menyampaikan
cerita dengan
menggunakan diksi yang
telah
dipilih.
Aras 2
i. Bercerita
berdasarkan bahan
yang telah dibaca
dengan menggunakan pelbagai pola ayat.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 3
i. Mempersembahkan
cerita dengan
sebutan, intonasi,
dan
penghayatan yang
sesuai.
ii. Menerangkan w
atak yang terdapat
dalam
cerita.
|
|
3.0 Menyampaikan
maklumat dalam
pengucapan yang
mudah, betul,
menarik, dan
berkesan
3.1 Menyampaikan
maklumat
tentang sesuatu
perkara atau
tajuk dengan
menggunakan
kata, istilah,
frasa, struktur ayat
yang betul, dan
laras bahasa
yang sesuai.
|
Aras 1
i. Mengelaskan
maklumat
berdasarkan sesuatu
topik yang
dibincangkan.
ii. Menyampaikan
maklumat yang
bernas dengan jelas
dan
tersusun.
Aras 2
i. Mengkategorikan
isi
berdasarkan topik
yang
dibincangkan.
ii. Mengemukakan
sesuatu
maklumat dengan
menggunakan
laras
bahasa yang sesuai.
Aras 3
i. Menganalisis
data berdasarkan
sesuatu perkara.
ii. Membentangkan hasil
analisis
secara
tepat
|
3.2 Menghuraikan maklumat
dengan menggunakan
alasan
yang meyakinkan.
|
Aras 1
i. Membentangkan
dapatan
tentang sesuatu isu
dengan
memberikan
penjelasan yang
setimpal.
Aras 2
i. Membentangkan
fakta tentang
sesuatu topik
dengan ulasan
yang wajar.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 3
i. Menjelaskan
pendapat tentang
sesuatu topik
dengan
mengemukakan bukti
yang
wajar/konkrit.
|
|
3.3 Menyampaikan
maklumat
kepada pihak lain
dalam aktiviti
yang terancang.
|
Aras 1
i. Mengemukakan
hujah yang bernas tentang sesuatu topic dengan intonasi dan sebutan yang
betul.
Aras 2
i. Menyampaikan
pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat,
sebutan, intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3
i. Melahirkan
perasaan dengan menggunakan bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema.
|
4.0 Berbincang
tentang tajuk-tajuk
yang relevan secara
bertatasusila
4.1 Mengemukakan
idea,
pandangan, dan
pendapat
tentang sesuatu
perkara secara
terperinci, tepat,
dan tersusun.
.
|
Aras 1
i. Mengamati idea
dalam perbincangan untuk memberikan pendapat.
ii. Menerangkan
idea yang dikemukakan dengan jelas.
Aras 2
i. Menyumbang idea
yang bernas dalam sesuatu perbincangan.
ii. Membandingkan
dan membezakan
idea pihak lain
dengan idea sendiri.
Aras 3
i. Menganalisis
idea yang dikemukakan untuk memberikan respons.
ii. Mendengar dan
menerima pendapat orang lain dengan rasional.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
4.2 Mengemukakan
komen yang
sesuai berdasarkan
pemerhatian,
pengalaman, dan
maklumat yang
disampaikan
oleh pihak lain.
|
Aras 1
i. Mengelaskan
kekuatan dan kelemahan sesuatu maklumat yang diterima.
ii. Menyusun idea
tentang sesuatu isu untuk membuat komen.
Aras 2
i. Menghuraikan
maklumat untuk
memberikan teguran
yang positif dan meyakinkan.
Aras 3
i. Membandingkan
maklumat yang
diterima untuk
memberikan teguran.
|
4.3 Mengemukakan
hujah untuk
menyokong atau
menentang
pendirian dengan
memberikan
alasan yang sesuai
secara
sopan.
|
Aras 1
i. Memberikan hujah
secara spontan untuk membidas hujah lawan.
Aras 2
i. Menyatakan
pendirian sendiri untuk menolak hujah lawan dengan sopan.
Aras 3
i. Membidas hujah
lawan dengan
memberi alasan yang
w ajar secara sopan.
|
4.4 Menyatakan
pilihan untuk
menerima atau
menolak
pendapat dalam
perundingan
untuk mencapai kata
sepakat.
|
Aras 1
i. Meneliti
maklumat untuk membuat pilihan.
ii. Mengemukakan
alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Aras 2
i. Mempertimbangkan
alasan
untuk menerima atau
menolak
pandangan dalam
sesuatu perundingan
Aras 3
i. Menolak atau
menerima pandangan dengan memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu
perundingan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
5.0 Membaca kuat
dengan kelancaran
sebutan, intonasi
dan gaya
pembacaan yang
sesuai
5.1 Membaca kuat
perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara
yang dibaca.
|
Aras 1
i. Membaca
perkataan, frasa dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
ii. Menerangkan
makna perkataan
dan
maksud frasa serta ayat.
Aras 2
i. Membaca pelbagai
jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
ii. Menjelaskan
isi-isi penting yang
terdapat
dalam teks.
Aras 3
i. Membaca ayat
dalam teks dengan
sebutan dan
intonasi yang betul.
ii. Menghuraikan
maksud ayat dalam teks.
|
5.2 Membaca kuat
teks prosa dan
puisi dengan
sebutan dan
intonasi yang betul
dan lancar
serta memahami
perkara yang
dibaca.
|
Aras 1
i. Membaca bahan
sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii. Menerangkan
teks yang dibaca
secara ringkas.
Aras 2
i. Membaca bahan
sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya
yang sesuai.
ii. Menghuraikan
maklumat yang
diperoleh daripada
bahan yang dibaca.
Aras 3
i. Membaca teks
pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii. Memahami isi
kandungan teks yang dibaca.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASL PEMBELAJARAN
|
6.0 Membaca dan
memahami
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai teks
6.1 Membaca dan
merujuk pelbagai
sumber untuk
mendapatkan
maklumat bagi tajuk
yang
sedang dikaji
termasuk
maklumat daripada
internet.
|
Aras 1
i. Merujuk kepada
kamus untuk
mencari makna,
sebutan yang
betul, ejaan, dan
penggunaan
perkataan yang
tepat.
Aras 2
i. Merujuk kepada
ensiklopedia dan tesaurus untuk mendapatkan maklumat.
Aras 3
i. Mengakses
maklumat daripada laman web atau pelbagai sumber.
|
6.2 Membaca dan
mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
|
Aras 1
i. Mengenal pasti
penggunaan kata, frasa, ayat, dan peribahasa dalam sesuatu genre.
Aras 2
i. Menyatakan
perbezaan penggunaan laras bahasa yang terdapat dalam pelbagai genre.
Aras 3
i. Menjelaskan ciri
penulisan yang baik berdasarkan sesuatu genre.
|
6.3 Membaca dan
mengenal pasti
isi utama dan isi
sampingan
daripada teks.
.
|
Aras 1
i. Membaca dan
mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 2
i. Membaca dan
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam teks.
Aras 3
i. Mengemukakan
idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
6.4 Membaca pantas
secara
luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang
menyeluruh.
|
Aras 1
i. Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii. Membaca ayat
pertama dalam
perenggan bagi
sesuatu teks untuk mendapatkan idea.
Aras 2
i. Membaca bahagian
pengenalan
sesebuah teks.
Aras 3
i. Membaca indeks,
glosari atau
bibliografi sesuatu
teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut.
|
6.5 Membaca pantas
secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
.
|
Aras 1
i. Membaca dan
mencari fakta yang relevan.
Aras 2
i. Mengimbas fakta
yang relevan
daripada pelbagai
bahan untuk
mengukuhkan
maklumat.
Aras 3
i. Mengumpul
maklumat secara
imbasan untuk
membuat
keputusan.
|
6.6 Membaca dan
membuat
ramalan berdasarkan
sesuatu
cerita atau
maklumat yang
diberikan dalam
bahan ilmu.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i. Mengumpul maklumat
daripada
bahan yang dibaca
untuk
membuat ramalan.
ii. Menentukan
kesesuaian
maklumat yang
terdapat dalam
teks
untuk membuat ramalan.
Aras 2
i. Membuat ramalan
berdasarkan
idea yang berkaitan
dengan
cerita
dan isu yang diberi.
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 3
i. Menganalisis
maklumat yang
terdapat dalam teks
untuk
mendapat
kew ajaran ramalan
|
|
7.0 Membaca,
menaakul, dan
menghayati
kandungan teks yang
dibaca
7.1 Membaca dan
menerangkan
maksud kandungan
teks yang
tersurat dan
tersirat.
|
Aras 1
i. Membuat andaian
tentang
sesuatu perkara
yang tersirat
berdasarkan
maklumat yang
tersurat.
ii. Menyatakan
andaian yang dibuat
secara
ringkas.
Aras 2
i. Menjelaskan
maksud tersurat
dan tersirat
berdasarkan bahan
grafik
dan bukan grafik.
Aras 3
i. Membuat
kesimpulan tentang
maksud tersurat dan
tersirat
berdasarkan bahan
grafik dan
bukan
grafik
|
7.2 Membaca dan
mengenal
pasti perkataan,
pelbagai
jenis ayat, dan
gaya bahasa
daripada teks
sastera dan
bukan sastera.
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i. Mengecam diksi,
istilah, dan
ayat yang
memberikan kesan
dengan menyatakan
sebab.
.
Aras 2
i. Memilih ayat
yang memberikan
kesan dalam teks
prosa dan
puisi dengan
menyatakan
alas
an.
Aras 3
i.
Mengklasifikasikan pelbagai
jenis ayat yang memberikan
kesan dengan
mengemukakan
alas
an
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
7.3 Membaca dan
menghayati
pelbagai bahan
sastera dan
bukan sastera yang
berkualiti
untuk meningkatkan
dan
memperkukuh minat
membaca.
|
Aras 1
i. Memilih bahan
sastera dan
bukan sastera yang
sesuai untuk
dibaca.
Aras 2
i. Mengumpul
maklumat tentang isi
kandungan bahan
yang dibaca.
Aras 3
i. Menceritakan isi
kandungan
bahan yang dibaca
dengan jelas
dan terperinci.
|
8.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat
dan w acana dalam
penulisan
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal, dan
ayat majmuk.
|
Aras 1
i. Menulis
perkataan dan pelbagai jenis ayat.
Aras 2
i. Membina ayat
tunggal dengan
perluasan subjek
dan predikat
Aras 3
i. Membina ayat
majmuk dengan
menggunakan kata
hubung yang
tepat.
|
8.2 Membina dan
menulis ayat
tunggal dan ayat
majmuk
dalam sesuatu
penulisan
teks tentang
sesuatu tajuk.
|
Aras 1
i. Membina ayat
tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
.
Aras 2
i.Membinperenggandengan
menggunakan ayat
tunggal dan
ayat majmuk.
Aras 3
i. Menulis cerita
berdasarkan
sesuatu tajuk
dengan
menggunakan
pelbagai jenis
ayat.
|
HAIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
8.3
Menulis perkataan dan ayat dengan
tulisan
berangkai yang kemas.
|
Aras 1
i.
Menulis perkataan dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
:
Aras 2
i.
Menulis ayat dengan tulisanberangkai yang kemas dan cantik.
Aras 3
i.
Menulis perenggan dengan
menggunakan
tulisan berangkai
yang
kemas dan cantik.
|
8.4 Membina dan menulis
ayat
topik dan ayat
huraian berdasarkan sesuatu perkara.
|
Aras 1
i. Membina ayat
topik yang jelas tentang sesuatu isi.
ii. Menyatakan dan
menghuraikan
isi utama dengan
menggunakan ayat yang gramatis.
.
Aras 2
i. Membina beberapa
ayat huraian
berdasarkan isi
utama.
.
Aras 3
i. Menulis karangan
dengan menggunakan ayat topik dan ayat huraian yang lengkap.
ii. Mengemukakan
hujah dan alasan yang sesuai dalam perenggan.
|
8.5 Mengenal pasti
danmenggunakan penandaw acana yang sesuai dalam
satu perenggan atau
antara perenggan bagi sesebuah karangan.
|
Aras 1
i. Memilih dan
mengenal pasti penanda wacana.
ii. Menggunakan
penanda w acana
yang sesuai dalam
ayat.
Aras 2
i. Menghuraikan isi
dengan jelas untuk menghasilkan perenggan yang koheren.
.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL
PEMBELAJARAN
|
Aras 3
i.
Menghubungkaitkan isi utama
dan isi sampingan
dengan
menggunakan penanda
w acana
untuk menghasilkan
pemerengganan yang
kohesi
|
|
8.6 Membina w acana
yang
sempurna bagi
keseluruhan
karangan.
.
|
Aras 1
i. Menggunakan
pengurusan grafik
bagi mengenal pasti
isi yang
sesuai sebagai
kerangka
penulisan.
ii. Menulis sebuah
karangan yang
lengkap bersesuaian
dengan
format.
Aras 2
i. Membina
perenggan isi yang
lengkap menggunakan
ayat
topik dan ayat
huraian.
Aras 3
i. Menulis karangan
yang lengkap
menepati ciri-ciri
w acana yang
baik.
|
9.0 Mencatat dan
menyusun
maklumat
9.1 Mengambil imlak teks yang
diperdengarkan.
|
Aras 1
i. Mengeja dan
menulis perkataan
dan rangkai kata
yang
dibacakan.
.
Aras 2
i. Menulis ayat
yang
diperdengarkan
dengan
menggunakan tanda
baca yang
betul.
Aras 3
i. Mengambil imlak
teks dengan
ejaan dan tanda
baca yang betul
berdasarkan teks
yang
diperdengarkan.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
9.2 Mengenal pasti
maklumat
dan mencatat nota
daripada
bahan yang didengar
atau
dibaca.
|
Aras 1
i. Membuat catatan
ringkas daripada maklumat yang diperoleh.
Aras 2
i. Mengklasifikasi
dan merekodkan
maklumat daripada
pelbagai sumber.
Aras 3
i. Membuat
ringkasan berkaitan
teks yang dibaca
|
9.3 Menyusun
maklumat secara
kohesi daripada
nota atau
catatan hasil
daripada bahan
yang didengar atau
dibaca.
|
Aras 1
i. Menyusun
maklumat menggunakan lakaran berbentuk grafik.
Aras 2
i. Menyusun atur
maklumat mengikut keutamaan.
Aras 3
i. Menterjemahkan
maklumat yang
terdapat dalam teks
prosa ke dalam bentuk grafik.
|
10.0 Menghasilkan
penulisan kreatif
dan bukan kreatif
10.1 Menghasilkan
pelbagai
genre (prosa dan
puisi)
termasuk e-mel yang
mudah,
menarik, dan
bermakna.
|
Aras 1
i. Mengenal pasti
isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
ii. Membina draf
karangan yang lengkap.
Aras 2
i. Melakukan
transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
ii. Menulis
karangan menggunakan
bahasa deskriptif
Aras 3
i. Menghasilkan
prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa
yang tepat, indah, dan menarik.
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
10.2 Mengedit dan
memurnikan
hasil penulisan.
.
|
Aras 1
i. Mengenal pasti
dan
membetulkan
kesilapan ejaan
perkataan dan tanda
baca dalam
teks.
.
Aras 2
i. Mengenal pasti
dan
membetulkan
kesilapan kosa
kata, kesilapan
struktur ayat, dan kesilapan penggunaan imbuhan
Aras 3
i. Membuat
pembetulan kesesuaian isi dengan tajuk.
|
10.3 Membuat
ringkasan daripada
bahan yang didengar
atau
dibaca.
|
Aras 1
i. Mengecam dan
menyusun idea
utama daripada
petikan yang dibaca.
Aras 2
i. Mencatat isi
daripada pelbagai bahan yang dibaca.
.
Aras 3
i. Meringkaskan
karangan
|
11.0 Membuat ulasan
tentang bahan
yang didengar,
ditonton atau
dibaca
11.1 Menyatakan
pandangan
tentang perkara
yang
menarik dalam
sesebuah
karya.
|
Aras 1
i. Mengenal pasti
perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
ii. Mengemukakan
idea dengan jelas tentang sesebuah karya.
Aras 2
i. Menyatakan
pendapat tentang
sesebuah karya
secara kritis dan
kreatif.
Aras 3
i. Merumus
pandangan pelbagai
pihak tentang
sesebuah karya.
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL
PEMBELAJARAN
|
11.2 Mengulas karya
bukan
sastera dari segi
penggunaan perkataan,
idea,
ayat, w acana, dan
nilai dan
pengajaran.
|
Aras 1
i. Mengecam
maklumat yang terdapat dalam teks.
ii. Menyatakan
pandangan tentang
mesej dan nilai
yang terdapat dalam bahan.
Aras 2
i. Menyaring
maklumat untuk mendapatkan mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
ii. Menjelaskan
mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
Aras 3
i. Mengemukakan
pendapat tentang mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
|
11.3 Mengulas karya
sastera yang mudah secara umum dari aspek tema dan
persoalan, w atak
dan perwatakan, nilai dan pengajaran, dan gaya bahasa.
.
|
Aras 1
i. Mengenal
ciri-ciri puisi tradisional dan moden.
ii. Mengenal pasti
w atak dan
perw atakan yang
terdapat dalam teks.
iii. Memberi
pandangan tentang watak dan perw atakan yang terdapat dalam teks.
Aras 2
i. Mentafsir latar
yang terdapat dalam karya.
ii. Menjelaskan
plot yang terdapat dalam karya.
Aras 3
i. Mengulas tema
dan persoalan yang terdapat dalam karya.
|
11.4 Memberikan
komen dan
pandangan tentang pendapat
yang disampaikan oleh pihak lain.
HASIL
PEMBELAJARAN
|
Aras 1
i.Menyenaraikan
hujah yang disampaikan oleh pihak lain dengan teratur.
ii.Menyatakan
pandangan berdasarkan pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
Aras 2
i. Membandingkan dan
membezakan
pandangan
pelbagai pihak
untuk
menyatakan pendapat
Aras 3
i. Membahaskan
pendapat yang
dikemukakan oleh
pihak lain.
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN ( RPH )
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 Mercuri
Bilangan Murid : 30 orang
Tema : Pencemaran Alam Sekitar
Tajuk : Pencemaran
Udara
Tarikh : 18
Mac, 2011
Masa : 60 minit
Objektif : Pada akhir pelajaran murid
dapat :
i. Murid dapat menyatakan tentang
pengalaman
mereka melihat berlakunya
pencemaran udara ini secara lisan.
ii. Membaca dan menyatakan 5 isi
penting secara lisan mengenai pencemaran
iii.Murid dapat menulis karangan
pendek mengenai gejala pencemaran dengan
menggunakan ayat majmuk
yang betul.
Hasil Pembelajaran:
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan,
intonansi dan nada yang sesuai.
Aras 1: (i) berbual tentang
sesuatu perkara yang dialami den didengar dengan menggunakan bahasa yang
sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonansi yang betul
dan memahami petikan yang dibaca.
Aras 2 : (i) membaca pelbagai
jenis ayat dengan memberikan penekanan
pada intonansi berdasarkan tanda baca.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3: (i) menyediakan perenggan dengan mengguna ayat tunggal dan
ayat majmuk berdasarkan tajuk yang
diberikan.
Kemahiran Bahasa : Kemahiran bertutur, menulis dan mendengar.
Sistem Bahasa : Sistem ejaan, ayat tunggal dan ayat majmuk,
sebutan dan
intonasi
Penyerapan/ilmu : Bahasa Melayu, Alam sekitar, Sains
Nilai : Kebersihan,
menghayati, menghormati dan menghargai.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT):
Kemahiran Berfikir(KBK) : Membuat perbezaan, membuat inferens, dan kemahiran
Mengkategori,
meghubungkait, menjana idea,Memerhati
Kemahiran Belajar(KB) : Menerima maklumat, memproses dan melaporkan.
Kecerdasan Pelbagai (KP) : Kinestetik, intrapersonal, interpersonal,
naturalis dan
emosi
Pengetahuan Sedia Ada : Murid dapat menceritakan pengetahuan dan
pengalaman mereka mengenai gejala pencemaran alam
sekitar dengan cara dialog dan membina ayat
dengan
menggunakan
ayat mudah.
Bahan Bantu Mengajar (BBB) : Power
point, buku latihan dan alat tulis.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Murid
ditayangkan
power point yang
berkaitan dengan
jenis-jenis
pencemaran.
|
Set Induksi (5
minit)
i)Murid diminta
untuk melihat paparan
power point dan menghayatinya.
ii)Murid diminta
untuk membezakan jenis-jenis pencemaran dan menyatakan pengalaman mereka
sendiri..
iii)Guru
menjelaskan tujuan aktiviti dan
tajuk
pengajaran yang akan diajari pada
hari
itu.
|
KBK: Memerhati,
menghubungkait,Membuat
inferens
KB: Mendengar aktif
BBB
: power point
(Gambar mengenai
sungai yang dipenuhi sampah, asap
kilang, sampah sarap yang berselerak dan bunyi kenderaan contoh:
kapalterbang, kereta, motorsikal)
Nilai: Peka terhadap
kebersihan persekitaran |
Guru memberi
teks cerita yang
berkaitan dengan
Pencemaran
Udara sahaja melalui
power
point
|
Langkah 1 (15
minit)
i)Guru memaparkan
teks cerita.
ii)Murid diminta
membaca petikan itu
secara individu
dengan kuat dan
mengikut intonansi
serta gaya yang betul. Ulangi dengan membaca secara kumpulan dan secara
kelas.
iii)Murid-murid
yang lain dikehendaki
mendengar dan
meneliti teks sambil
memahami petikan
tersebut.
iv)Guru membimbing
murid mengeja dan membaca ayat tunggal dan ayat majmuk yang terkandung dalam
teks.
|
KB K:
menghubungkaitkan,
menjana idea
KB: Membaca dengan
intonasi yang betul, mendengar dengan aktif,
KP : verbal
linguistik,visual,
intrapersonal, interpersonal
Nilai : kerjasama,
hormat menghormati, peka dengan kebersihan alam sekitar
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dam Pembelajaran
|
Catatan
|
iv)Guru
menanyakan soalan kepada murid berkaitan dengan petikan.
v)
Guru bersoaljawab dan membimbing murid memahamkan perkataan dan ayat yang terdapat
dalam teks.
|
BBM: Powerpoint (teks),
Contoh soalan:
Di manakah kejadian ini berlaku?
Mengapakah pencemaran udara berlaku?
Apakah kesan daripada
Pencemaran itu kepada
kesihatan manusia?
|
|
Murid-murid dibahagikan kepada beberapa
kumpulan dan membuat sesi perbincangan dalam kumpulan
|
Langkah 2 (15 minit)
i)Dalam kumpulan murid-murid dikehendaki
berbincang mencari isi penting daripada teks tersebut sambil guru turut membimbing mereka
ii)
Guru berbincang dengan murid tentang isi penting yang murid hasilkan
dan
mencatatkan di papan hitam.
iii)Murid-murid
diminta mencatat isi penting ke dalam buku tulis mereka.
|
KB K:
menghubungkaitkan,
Menjana
idea
KB:
Mencari maklumat/isi penting
Nilai:
kerjasama, menghargai
BBM:
Buku tulis
|
Guru memberi
latihan kepada
murid-murid.
Aktiviti
Pengayaan:
Menulis karangan
pendek
berdasarkan
tajuk yang diberi.
Aktiviti
Pemulihan:
Menyudahkan
petikan yang
diberikan dengan
mengisi
tempat kosong
Akhir: Menilai
hasil
Kerja murid
|
Langkah 3 (20
minit)
i)Guru terlebih
dahulu menanyakan
kepada murid
sekiranya mereka masih
tidak memahami
tajuk pengajaran pada
hari tersebut.
ii)Guru memberi
latihan kepada murid
iaitu membuat
karangan pendek
mengenai pencemaran udara dengan mengambil isi-isi
penting daripada petikan.
iii)Guru membimbing
kumpulan murid
yang memerlukan
pemulihan dengan
member latihan
mudah.
iv)Guru mengambil
satu contoh karangan murid dan murid tersebut
membacanya di
hadapan kelas.
v)Guru menyemak dan
membetulkan
kesalahan yang
dibuat oleh murid
|
KBK : menjana idea,
menghubungkaitkan,
membuat inferens.
KB : mengumpul,
memproses, mencatat
dan
melaporkan
maklumat.
KP: intrapersonal, interpersonal,
visual,
verbal-linguistik.
Nilai :
bekerjasama,
menghargai,.
BBB : Buku Latihan
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dam Pembelajaran
|
Catatan
|
Guru membuat
rumusan
mengenai
pengajaran yang
telah diajar dan
menanyakan
soalan kepada
murid akan apa
yang mereka
telah pelajari
|
Penutup (5 minit)
i)Murid digalakkan
supaya mengumpul
maklumat tambahan
daripada bahan-bahan yang lain bagi menambahkan
pengetahuan mereka.
ii)Guru
memperdengarkan lagu dan murid-murid menyanyi
bersama-sama tajk lagu “hijau” melalui LCDkomputer.
iii)Guru bertanya
kepada murid tentang nilai-nilai murni yang
terdapat dalam pelajaran hari ini dan dalam lagu yang mereka nyanyikan
itu.
|
Nilai-nilai murni :
-Menghargai
-Bersyukur
-Menghargai
-Bekerjasama
BBM: Komputer/LCD
|
RUMUSAN
Secara
keseluruhannya, tugasan kami ialah memuatkan Pengajian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
Sekolah Rendah di samping itu kami telah
menyediakan satu persediaan mengajar atau rancangan pelajaran harian yang kami
rasakan Ia telah mengisi semua kriteria-kriteria
yang dikehendaki, iaitu aspek 5P (penggabungjalinan, Penilaian, Pemulihan,
Penyerapan dan Pengayaan), system bahasa
dan lain-lain elemen pengisian kurikulum.
Dalam persediaan
mengajar kami yang kami telah sediakan, kami pastikan persediaan itu bersesuaian dengan tahap murid dan ada kaitan antara satu langkah dengan
langkah yang lain.
RUJUKAN
1.
Azman Wan Chik, 1992, Mengajar Bahasa
Malaysia(Strategi Pengajaran dan
Pembelajaran),Edisi kedua, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 180.
2.
Mok Soon Sang,
Pemulihan Pengayaan dan Isu Pendidikan, Edisi Pertama,
Kuala Lumpur,Kumpulan udiman
Sdn.Bhd.,125-126.
3. Pusat Perkembangan Kurikulum, Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu tahun 2,
2003,Kementerian Pelajaran Malaysia,
4. Pusat Perkembangan Kurikulum, Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu tahun 3,
2003, Kementerian Pelajaran Malaysia.
5. Pusat Perkembangan Kurikulum, Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu tahun 4,
2003, Kementerian Pelajaran Malaysia.
6. Pusat Perkembangan Kurikulum, Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu tahun 5,
2003, Kementerian Pelajaran Malaysia.
7. Pusat Perlkembangan Kurikulum, Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu, tahun 6,
2003, Kementerian Pelajaran Malaysia.
8. Sharifah Alwiah Alsagoff, Ilmu
Pendidikan: Pedagogi, 1992, Kuala Lumpur,
Heinemann
(Malaysia) Sdn.Bhd.,
No comments:
Post a Comment