INSTITIUT PERGURUAN MALAYSIA
KAMPUS TUN HUSSIEN ONN
BATU PAHAT, JOHOR DARUL TAKZIM
PROGRAM
IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
TUGASAN :
TEKNOLOGI
DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
EDU3105
NAMA PELAJAR : NOR’AISHAH BINTI
SAKDAN
HINDON
BINTI PIT
MASNIAH
BINTI SUWARDI
KUMPULAN UNIT
: PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU
AMBILAN : JUN 2011
KUMPULAN :
BM1
NAMA PENSYARAH : EN
ISMAIL BIN JAAFAR
TARIKH SERAHAN :
09 MAC, 2013
_________________________________________________________________________________
ISIKANDUNGAN
Sekapur Sireh
Rekod Kolaborasi
Tajuk tugasan
Senarai ahli
kumpulan
Pendahuluan
Cetakan slaid
Papan cerita
Manual Pengguna
CD pembelajaran
Refleksi
Penghargaan
Bibliografi
Lampiran
_________________________________________________________________________________
SEKAPUR SIREH
Assalammualaikum dan
salam sejahtera. Dengan rendah diri , kami mengucapkan syukur kepada Allah
S.W.T. kerana dengan limpah kurnianya maka dapat kami melakukan kata-kata pembuka bicara di dalam
projek pembinaan pakej Pembelajaran
Multimedia Ineteraktif ini, iaitu sebagai tugasan untuk kerja kursus EDU3105
Teknologi dalam pengajaran dan Pemebalajaran untuk semester empat ini.
Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi
penghargaan dan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menjayakan
projek ini. Terutama sekali kepada rakan-rakan
kelas BM1 (Kohort 1, ambilan Jun 2011) ) dan khasnya kepada pensyarah
kami En Ismail bin Jaafar yang paling banyak memberi tunjuk ajar dan semangat
kepada kami untuk menyiaipakn kami ini. Tanpa bantuan mereka
suah pasti sukar bagi kami untuk menyiapkan tugasan ini. Tidak lupa juga ucapan terima kasih
ditujukan kepada rakan-rakan sekumpulan yang sanggup bertungkus lumus bagi
menyempurnakan tanggungjawab dan tugasan untuk menyiapkan projek ini.
Pada peringkat awal kerja kursus ini diberi kami beranggapan bahawa, kami tidak mampu untuk membina dan melakukan tugasan ini. Namun setelah meneliti, bertanya dan menyelidik tentang kaedah perlaksanaannya, maka akhirnya kami berjaya melaksanakannya.Segala rintangan dan dugaan yang kami lalui semasa membuat projek ini, menjadikan ia sebagai satu dorongan untuk berjaya.
Akhir bicara, semoga kerja kursus ini akan menjadi dorongan kepada kami iaitu sebagai guru untuk mencari dan meneroka pelbagai pengalaman dan seterusnya pengalaman itu akan kami serapkan pada murid-murid kami nanti. InsyaAllah.
Sekian , terima kasih.
________________________________________________________________________
Borang Rekod Kolaborasi Kerja Kursus
NAMA AHLI KUMPULAN : NOR’AISHAH BINTI
SAKDAN
HINDON BINTI PIT
MASNIAH BINTI SUWARDI
KUMPULAN : BM1 (BMMA)
AMBILAN : JUN 2011
SEMESTER : 04
MATA PELAJARAN :
EDU 3105
PENSYARAH PEMBIMBING :
EN ISMAIL BIN JAAFAR
TARIKH
|
PERKARA YANG DIBINCANGKAN
|
CATATAN
|
TANDATANGAN
|
12.01.2013
|
Menerima
soalan EDU3105 dan taklimat daripada pensyarah mata pelajaran-
|
Tugasan
perlu dihantar pada 09 Mac 2013.
|
...............................
En. Ismail
|
15.01.2013
|
Memahami
kehendak soalan dan tugasan
|
Membuat
jadual kerja
|
...............................
Masniah
bt. Suwardi
...............................
Nor’Aishah
bt. Sakdan
..............................
Hindon
bt Pit
|
19.01.2013
HINGGA
26.01.2013
|
Mengekses maklumat daripada internet,membeli dan
meminjam buku
Menyediakan
draf kerja.
|
Cetakan
maklumat internet.
Modul-modul,
Buku
rujukan
|
...............................
Masniah
bt. Suwardi
...............................
Nor’Aishah
bt. Sakdan
..............................
Hindon
bt Pit
|
02.02.2013
|
Membuat
perbincangan kumpulan
|
Mencari
bahan bersesuaian soalan
|
...............................
Masniah
bt. Suwardi
...............................
Nor’Aishah
bt. Sakdan
..............................
Hindon
bt Pit
|
16.02.2013
|
Membuat
koloborasi selepas semakan .
|
Tugasan
Pemurnian
|
...............................
Masniah
bt. Suwardi
...............................
Nor’Aishah
bt. Sakdan
..............................
Hindon
bt Pit
|
26.02.2013
HINGGA
07.03.2013
|
Melengkapkan
tugasan EDU3105 dan lampiran-lampiran yang berkaitan dan dijilidkan
|
Tugasan
Pemurnian
|
...............................
Masniah
bt. Suwardi
...............................
Nor’Aishah
bt. Sakdan
..............................
Hindon
bt Pit
|
09.03.2013
|
Menghantar
tugasan EDU3105 yang lengkap kepada
pensyarah pembimbing
|
Tugasan
Pemurnian
|
...............................
En
Ismail bin Jaafar
..................................
Masniah
bt. Suwardi
..................................
Nor’Aishah
bt. Sakdan
.................................
Hindon
bt Pit
|
________________________________________________________________________
PENGHARGAAN
Dengan lafaz Bismillahirahmannirahim…Assalamualaikum
w.r.t dan salam 1 Malaysia saya ucapkan. Terlebih dahulu saya ingin bersyukur
kehadrat Ilahi atas limpah dan kurniaNya, penulisan ini dapat direalisasikan
dan akhirnya saya dapat menyiapkan tugasan
yang diamanahkan oleh pensyarah kami En Ismail bin Jaafar, dengan
tugasan yang bertajuk, Papan cerita dan
Pakej Pembelajaran Multimedia interaktif. Setiap tugasan pasti ada cabaran
dan dugaan yang menanti. Namun begitu, Alhamdulillah, akhirnya kami dapat
menyiapkan tugasan ini dalam masa yang ditetapkan.
Kesimpulannya, pelbagai pengalaman dan input menarik
yang dapat saya kutip daripada pelaksanaan tugasan ini seperti kesabaran dan
ketabahan tanpa mengenal erti putus asa .
Moga pengalaman ini dapat kami gunakan dan diaplikasikan dalam pegajaran
dan pembelajaeran di dalam bilik darjah.
Terima kasih tidak
terhingga kepada pesyarah kami En Ismail bin Jaafar dan rakan-rakan yang banyak
membantu menyiapkan tugasan kami ini.
Sekian terima kasih.
________________________________________________________________________
PENDAHULUAN
Kemajuan dalam teknologi komputer dan era
baru pendidikan pada hakikatnya ingin memastikan yang revolusi maklumat dan
teknologi komunikasi akan mempengaruhi hidup kita secara lebih mendalam serta
menyeluruh.
Teknologi komunikasi dan maklumat adalah
medium sumber maklumat yang mudah dan cepat
untuk memperolehi ilmu pengetahuan.
Kesedaran kepada kepentingan teknologi maklumat ini telah mendorong
kerajaan untuk menerapkan bidang tersebut sehingga ke peringkat sekolah rendah
khususnyadi luar Bandar. Ini adalah kerana selain daripada kemahiran
3M (membaca, menulis dan mengira), satu lagi kemahiran asas yang diperlukan
oleh pelajar untuk bersaing di alaf baru
ini ialah celik komputer.
Celik komputer adalah apabila seseorang mempunyai
kefahaman asas fungsi komputer, dapat menggunakan komputer bagi memudahkan
pelaksanaan tugas-tugas harian sama ada untuk kegunaan peribadinya atau untuk
pekerjaannya dengan cekap dan berkesan. Seterusnya mereka juga dapat berinteraksi
dengan komputer dengan menggunakan aplikasi-aplikasi seperti multimedia dan
internet.
Kemajuan yang pesat dalam bidang
teknologi elektronik, satelit, telekomunikasi dan teknologi maklumat membolehkan seseorang itu menyampai,
mengumpul, menyalurkan, menyebarkan, mengurus, mempproses atau menyimpan
pelbagai jenis maklumat dengan cepat dan mudah. E-mel, World Wide Web, teknologi digital, internet, CD- Rom dan
bahan multimedia interaktif menjadi alat atau kemudahan baru dalam sistem
pendidikan dan bersifat bestari.
Selain daripada itu, banyak maklumat yang boleh dicapai
daripada komputer tidak boleh dilakukan oleh manusia itu sendiri. Kemampuan mengutip dan menyimpan maklumat serta
pengetahuan hanya dapat dikelolakan
dengan cekap oleh komputer. Tambahan lagi, pengetahuan yang menjadi kunci untuk
ikhtiar dalam kehidupan manusia , terutamanya untuk mewujudkan masyarakat
berteknologi selaras dengan Wawasan 2020.
Komputer dalam pendidikan membolehkan
pelajar sekolah menguasai pengetahuan dan kemahiran asas supaya mereka boleh
menggunakan kemudahan ini untuk pembelajaran dan persediaan menghadapi cabaran
masyarakat yang berasaskan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).
_________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment