Pages

Tuesday, January 8, 2013

Resepi kek black forest

Malam ni saya buat kek khas untuk anak lelaki saya yang 8 tahun.  Esok hari lahirnya (9 Januari, 2013).  Saya biasanya kek birthday ni memang buat sendiri.  Ialah sewaktu saya belum melanjtkan pelajarn ke Universiti ni,  kalau hari Sabtu atau Ahad tak ada kelas tambahan atau aktiviti sekolah, saya selalunya mengikuti kelas jahitan atau masakan di kolej Komuniti Segamat.  Ingat cikgu dok ngajar aje ke.. sesekali nak juga tambah2kan ilmu hal2 rumahtangga ni kan!.. Ibu saya pun bekas seorang guru yang dah pencen, dulu mengajar kelas KEMAS.. menjahit dan memasak.. Dulu nak belajar ngan mak memang tak sempat sebab asyik study je... Ok  saya kongsikan kek yang saya buat ni, dapat  resepi dari majalah.. tak ingat majalah apa.. da  lama resepi ni saya simpan, selalu saya buat Kek Black forest atau ubahsuai buat kek Tiramisu..
                                                                                                                                                                                                                                      Birthday Candles                                                
                                           
KEK  BLACK  FOREST



Ambik gambar waktu malam, tak berapa terang.  Buat simple2 je nih... Saya buat dua biji. Satu dah kena  potong2 dan dimakan ramai2.. satu lagi untuk esok  .   Nanti sambung lagi la..line kureng clear la pulak..


Kalau nak buat kek birthday ni, kita boleh buat kek  Span

Kek  Span 

CARA 1:
Bahan-bahan:

Bahan A
4  biji  putih  telur
6 biji kuning telur
200gm gula kastor (gula pasir halus)
3 gm garam
10 gm ovelette

Bahan  B
130gm tepung paling halus  (superfine flour)

Bahan  C
30ml susu UHT (dalam kotak )
(Kalau tak ada saya campurkan lebih kurang dua sudu besar susu tepung dan dicampur air jadikan 30ml dan dua2 tak de guna air pun bolehlah.. )                                
1 susu teh  esen vanilla

Bahan D
30ml mentega dicairkan atau minyak jagung ataupun  minyak masak


                                                                                                           Backpack
CARA  MEMBUATNYA:
1.       Masukkan bahan A  ke dalam mangkuk pengacau masak kukus (double boiler) sehingga ke suhu 40-42 darjah Celcius  (Agak2 hangat) Kacau bahan sehingga sebati. (Nanti bila bahan ini dipukul, ia akan cepat naik dan cantik gebu gitu..)
2.      Setelah dikeluarkan daripada periuk pengukus, pukul bahan A tadi sehingga naik dan kembang. 

3.       Campurkan bahan B sedikit demi sedikit. 
*Kalau nak buat span coklat, campurkan dengan setengah cawan koko
.Tambahkan bahan C perlahan-lahan dan kacau sehingga sekata
5.       Masukkan bahan D dan gaul sehingga sebati.  Sapukan marjerin pada acuan kek (biasa resepi ni untuk acuan berukuran 9 inci.   Tuangkan campuran kek ke dalam acuan.  Bakar dalam oven/ketuhar   yang sudah dipanaskan pada suhu 180’ C selama 30-35 minit.
6.      Setelah dibakar, terlangkupkan kek di atas rak kek selama lioma minit dan  terbalikkan semula kek itu.  Ini untuk menghalang permukaan kek daripada tenggelam.

      
l      Bler gambar nih.. tangkap gambar waktu malam suram sikitlah.. Ada putih telur, Kuning Telur, Gula pasir halus/gula kastor, garam,ovellette.. ada juga di sebut   sebagai  emulsifier.. pepe jelah.. apa lagi yang tertinggal. . esen vanila, susu, dan minyak jagung.
    
   Putih dan kuning telur, gula, garam dan ovellet di panaskan sekejap secara double boiler

    Keluarkan selepas dipanaskan kemudian dipukul dengan mixer sampailah ia naik dan kembang.. Anak2 saya kalau  bab2 pukul telur ni berebut2lah  dia orang..
      Ok sambung  lagi..
      
    Kemudian masukkan  susu dan esen vanila perlahan-lahan dan kacau  sehingga sekata
                                                        
      Akhir sekali masukkanlah minyak jagung..  Pastikan ia yang last beberapa minit sebelum dibakar


                                                    
     selepas tu masukkanlah ke dalam  acuan yang telah di sapu marjerin atau minyak
    *Perlu diingatkan kalau nak sapu di bahagian dalam/bawah acaun sahaja, yang dindingnya tak payah, nanti kek susah nak naik sebab tepi acuan licin...kemudian 
   selepas semua adunan dah di masukkan, dengan memegang tepi acuan, hentakkan sebanyak 3 kali untuk memastikan tiada ruang udara yang  duduka kat dalam adunan kek tadi...kenapa 3 kali tak taulah saya , sebab cikgu saya kata gitu..
      Kemudian masukkan oven dan bakarlah selama lebih kurang 1/2 jam pada sushu 180 darjah celcius  (saya  tercari 2 nak tulis simbol darjah tak jumpa2..)

s    Jangan lupa bila dah masak.. jangan sampai hangit  terlangkupkan kek atas rak kek selama 5 minit bagi menghalang kek daripada tenggelam di bahagian tengah.
      
                                               
    Saya  tercari2  rak saya.... hilang dari pandangan.. ini macam pun bolehlah..Yang penting dia tak tenggelam..
                                               
                                                                                                                          Operator                                                                                                                 
CARA  2:
Ini  kalau nak buat kek span yang menggunakan tepung kek campuran  coklat atau yang tiada coklat, sama je  caranya(Biasa saya guna tepung kek optima – ada dijual di kedai2 kek)
Ini kalau guna acuan 8 inci ye..

Bahan-bahan
250 gm tepung kek Span Campuran coklat
4 biji  telur  (gred A)
50ml  susu cair (dalam kotak) kalau tak ada guna air biasa saja pun boleh
50ml minyak jagung atau minyak masak
2 susu kecil esen vanila

Kalau guna acuan 9 inci ubah sikit bahan2nya:
300gm tepung kek campuran
5 biji telur gred A juga
60 ml susu cair 
60ml minyak jagung/masak
2 susu kecil esen vanila

CARA  MEMBUATNYA:
1.       
       1.  Masukkan  tepung kek campuran, telur dan susu dan pukul/mix hingga sebati.
            dan kembang berkrim.  Saya pernah buat tak naik2 rupanya telur dah lama, dah   masuk  orang kata.. tukar telur lain pulak!
       2.  Masukkan esen vanila dan last minyak  jagung..
       3.  Tuanglah campuran adunan tu ke dalam acuan bersaiz 9 inci yang telah digris.
       4.  Bakar dalam oven lebih kurang 30 -35 minit pada suhu 180 darjah celcius.

     Jangan lupa bila dah masak.. jangan sampai hangit  terlangkupkan kek atas rak kek selama 5 minit bagi menghalang kek daripada tenggelam di bahagian tengah.
      

      Ha.. lepas ni  kita  nak menghias kek pulak..  Di sini kadang2 saya buatkan juga untuk keluarga terdekat atau kawan2 yang nak sambut birthday mereka, tapi selalunya saya tolak sebab kadang2 tak sempat bila kerja dah bertimbun2 ,untuk sendiri nipun saya sempat2kan juga...nI pun anak 2 dah tak sabar nak nyam..Malam ni saya buat dua kek, satu perasa coklat satu perasa vanila je... tapi anak2 selalunya suka yang coklat ni..

                                                                                                  Ferris wheel          



   HIASAN  KEK

     Kalau nak menghias kita boleh menggunakan  icing dengan 2 cara:
    
      (Biasa untuk  1 kg kek - lebih kurang  diameter 9 inci
             
       Bahan2nya:
    
    i) 250 gm butter  atau biasanya cream well (ada di jual di kedai2 kek)
       150gm  shortening (lemak sayuran)
       250 gm icing sugar (diayak dahulu)
       2 sudu besar susu segar (susu kotak)
       1 camca teh esen vanila
       Pewarna ikut suka

     * (Saya tak guna gula icing dan susu segar, tetapi saya guna gula pasir dalam setengah cawan dan ditambah air sedikit, kalau ditambah air dalam cawan bergula tu, paras air lebih sikit daripada paras gula anggaran 1 cm dan diperahkan sedikit air limau nipis, kemudian dipanaskan di atas api, bila gula dah larut matikan api-  resepi ni juga saya perolehi dari seorang kawan saya  Cikgu Yati bt Othman yang lebih pakar dan memang bisnes  dlm pembuatan kek ni, tq Pn Yati kerna sudi berkongsi dengan saya)
    * Kalau icing nak keras sikit tambah shortening lebih sikit khasnya waktu nak membentuk bunga ros, jadi bunga yg di bentuk tak lembik)
*  

                                           Synchronized Swimming                    
                                                                      
       Cara membuat icing:
     Putar krim well/butter, dan shortening sampai naik kembang dan gebu, kemudian masukkan air gula yang dah disejukkan atau pun kalau tak guna gula yang dimasak masukkan  gula icing dan susu segar.Last esen vanila.  Asing2kan icing dan 
     letakkan pewarna yang digemari.
   
    Masukkan dalam piping beg yang sudah dimasukkan nozel. Saya terlupa nak ambil gambar piping beg dan nozel kat rumah ni.
    
   Yang kedua pula:

    ii)  Menggunakan fresh cream yang ada dijual di kedai2  kek atau pasaraya.
      Contoh yang saya beli...(Non-Dairy Whipping Cream- Cream Putar Bukan 
      Susu).  Pelbagai jenama ada di pasaraya.  Rega ada yang mahal dan ada yang murah..  Ni dah manis, bila diputar tak perlulah letak gula lagi.


        


Tuangkan dalam mangkuk pemutar lebih kurang  4  cawan  krim dan putar sampai kembang. Kalau nak letak  banyak boleh juga... Nanti bila diputar ia akan naik dan kembang putih gebu gitu..

Perhatikanlah  langkah demi langkah apa yang saya buat yang paling simple ni... Saya guna kek perasa vanila, kek coklat  lupa nak ambik gambarnya pasal anak2 dok sebok ngacau nak tolong, dah tak menyabo nak makan..

Kotak  fresh krim ni saya dah gunting habis tutpnya sebab nak ahabiskan stok


Putar2 jangan tak putar.. Buatlah sampai kembang,  sehingga kalau ditelangkupkan mangkuk, takkan jatih ke bawah  aising yang diputar tu

Lepas tu belah kek kepada dua atau tiga bahagian kek tu, ikut sukalah. Nak memudahkan kita, sebelum dibelah, tandakan sikit pada mana2  tepi kek dengan membelah sedikit pada hujung tepi kek, guna pisau kek supaya bila nak letak balik kek tadi ia tak lari dari tempat asalnya... dia tau nak parking manalah..
Kita bolehlah sapukan krim aising kita di atas kek tu..

lapis kedua, krim  aising tu saya campur kan dengan bluebarry atau blackberry. Lapisan yang bawah nak campur blueberry pun boleh ikut kita yang nak membuatnya.. lepas tu..

Dah tu tutplah semula dengan lapisan yang diasingkan tadi dan letak come2.  Tutuplah semua dengan aising.
Mula dari atas dan tepinya sekali. Pisau yg selalu digunakan utk mbuat kek digunakan untuk mengemaskan kek aising ni 
Kek bolelah kita decorate ikut cita rasa kita. Jalur2 tu saya guna pisau kek je. Guna nozel untuk decorate corak2 seterusnya.

Saya letakkan coklat urai kat tepi2nya. Kadang2 kalau banyak tabur penuh kat tepi kek tu macam yang selalu kita nampak kat kedai2 kek..

sya  letak buah2an.  Kebetulan kita orang baru balik dari pasaraya , macam2 buah2an ada.. Ceri saya beli di kedai kek.Anak2 suka bab menghias ni. Ikut suka ko oranglah.. Yang pasti anak2 saya contoh Nurhana Hazni tahun 5 dah pandai buat kek sendiri sebab selalu tengok saya buat.. Tabiklah jeni.. lepas ni boleh buat kedai kek bila besar nanti..
Sykur Alhamdulillah, pic langkah2 nak buat kek span coklat ngan kek vanila sama je, kalau  kek coklat tambah je ngan coklat.  Nak mudah beli  tepung coklat campuran lagi mudah..
Cukup dulu, sya stopkan nak sambung buat assimen ni...Assalamualaikum..

        Barbeque        Miss U



No comments:

Post a Comment


Tentang saya

My photo
Segamat, Johor, Malaysia
Alhamdulillah... bersyukur dengan pelbagai kurniaan Ilahi.. tak terkira.. tak terjangaku untuk ku hitung semuanya. Terima kasih untuk mereka yang selalu membahagiakan dan menceriakan hidupku. Terima Kasih Ya Allah untuk segala2nya..